تغذیه

با شش فایده مکمل های کلاژن آشنا شوید

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است .این ماده اصلی بافت های همبند است که چندین بخش بدن را تشکیل می دهد ، از جمله تاندون ها ، رباط ها ، پوست و ماهیچه ها.
در سال های اخیر ، مکمل های کلاژن محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. بیشتر آنها هیدرولیز می شوند ، به این معنی که کلاژن شکسته شده است و جذب آن را آسان تر می کند.مصرف کلاژن ممکن است دارای مزایای سلامتی مختلفی باشد ، از تسکین درد مفاصل گرفته تا بهبود سلامت پوست.
در این مقاله 6 فایده مکمل کلاژن که توسط تحقیقات علمی بدست آمده را  مورد بحث قرار خواهیم داد.

1.سلامت پوست

کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست شماست.این ماده در تقویت پوست نقش دارد ، به علاوه ممکن است از خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون نیز برخوردار باشد. با افزایش سن ، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند و منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می شود.
با این حال ، مطالعات متعددی نشان داده اند که پپتیدهای کلاژن یا مکمل های حاوی کلاژن ممکن است با کاهش چین و چروک و خشکی باعث کند شدن پیری پوست شما شوند.
در یک مطالعه ، زنانی که به مدت 8 هفته مکمل حاوی 2.5-5 گرم کلاژن مصرف کردند ، خشکی پوست کمتری داشتند و افزایش قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست در مقایسه با افرادی که این مکمل را مصرف نکردند تجربه کردند.
علاوه بر این ، مصرف مکمل های کلاژن ممکن است باعث تولید پروتئین های دیگری شود که به ساختار پوست شما کمک می کنند ، از جمله الاستین و فیبریلین.

2. تسکین درد مفاصل

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما ، یعنی همان بافت لاستیکی که از مفاصل شما محافظت می کند ، کمک می کند.هرچه میزان پیر شدن کلاژن در بدن شما کاهش می یابد ، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصل مانند استئوآرتریت افزایش می یابد . برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به بهبود علائم پوکی استخوان و کاهش درد مفاصل به طور کلی کمک کند.
در یک مطالعه ، 73 ورزشکار که به مدت 24 هفته 10 گرم کلاژن روزانه مصرف کرده اند ، در مقایسه با گروهی که آن را مصرف نکرده اند ، کاهش قابل توجهی در درد مفاصل را هنگام راه رفتن و استراحت تجربه کرده اند . در یک مطالعه دیگر ، بزرگسالان روزانه 2 گرم کلاژن به مدت 70 روز مصرف کردند. كساني كه كلاژن مصرف كرده بودند كاهش قابل توجهي در درد مفاصل داشتند و نسبت به كساني كه آن را مصرف نكردند بهتر قادر به انجام فعاليت هاي بدنی بودند محققان این نظریه را تصدیق كردند كه كلاژن اضافی ممكن است در غضروف تجمع یابد و بافتهای شما را برای ساختن کلاژن تحریک كند.
آنها گفته اند كه این امر می تواند به التهاب كمتر ، حمایت بهتر از مفاصل و كاهش درد منجر شود .

اگر می خواهید از یک مکمل کلاژن برای اثرات تسکین دهنده درد استفاده کنید ، مطالعات نشان می دهند که باید با دوز روزانه 8-12 گرم شروع کنید

کلاژن

3. پوکی استخوان

استخوانهای شما بیشتر از کلاژن ساخته شده است که به آنها ساختار می دهد و به تقویت آنها کمک می کند .همانطور که کلاژن در بدن شما با افزایش سن کم می شود ، توده استخوان  هم نیز کاهش میابد. این ممکن است به شرایطی مانند پوکی استخوان منجر شود . مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشد که به جلوگیری از شکستن استخوان منجر به پوکی استخوان کمک می کند .
در مطالعه که 66 زن روزانه 5 گرم کلاژن به مدت 12 ماه مصرف می کردند ، مشاهده شد که: در زنانی که کلاژن مصرف کرده اند ، در مقایسه با زنانی که کلاژن مصرف نکرده اند ، تا 7٪ در تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) افزایش یافته است .

BMD اندازه گیری چگالی مواد معدنی مانند کلسیم در استخوان های شما است. BMD پایین با استخوانهای ضعیف و ایجاد پوکی استخوان همراه است.

4. تقویت توده عضلانی

بین 1-10٪ از بافت ماهیچه ای از کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه ها ضروری است
مطالعات نشان می دهد که مکمل های کلاژن به تقویت توده عضلانی در مبتلایان به سارکوپنی ، از بین رفتن توده عضلانی که با افزایش سن اتفاق می افتد ، کمک می کند.
در یک مطالعه ، 27 مرد ، 15 گرم کلاژن مصرف کردند در حالی که روزانه به مدت 12 هفته در یک برنامه ورزشی شرکت می کردند. در مقایسه با مردانی که ورزش کرده بودند اما کلاژن نمی گرفتند ، آنها به طور قابل توجهی توده عضلانی و قدرت بیشتری کسب می کردند .

محققان پیشنهاد كردند كه مصرف كلاژن ممكن است سنتز پروتئینهای عضلانی مانند كراتین و همچنین تحریک رشد عضلات بعد از ورزش باشد.

5. ارتقا سلامت قلب

محققان این نظریه را تصور کرده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.
کلاژن ساختار رگهای خونی شما را تشکیل می دهد ، یعنی رگهای خونی که خون را از قلب شما به بقیه بدن منتقل می کنند. بدون کلاژن کافی ، شریان ها ممکن است ضعیف و شکننده شوند . این ممکن است به آترواسکلروز منجر شود ، بیماری که با باریک شدن شریان ها مشخص می شود. آترواسکلروز احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را دارد .
در یک مطالعه ، 31 بزرگسال به مدت 6 ماه روزانه 16 گرم کلاژن مصرف کردند. در پایان ، آنها قبل از شروع مصرف مکمل کاهش قابل توجهی در اقدامات سختی شریان را تجربه کرده بودند.علاوه بر این ، آنها سطح کلسترول خوب “HDL” خود را به طور متوسط ​​6٪ افزایش دادند. HDL یک عامل مهم در خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله آترواسکلروز است .

6. سایر مزایای سلامتی

مکمل های کلاژن ممکن است مزایای سلامتی دیگری داشته باشند ، اما این موارد به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

مو و ناخن : مصرف کلاژن ممکن است با جلوگیری از شکنندگی ، قدرت ناخن های شما را افزایش دهد. علاوه بر این ، ممکن است موها و ناخن های شما را برای رشد طولانی تر تحریک کند .

سلامت روده : اگرچه هیچ مدرک علمی برای تأیید این ادعا وجود ندارد ، اما برخی از پزشکان بهداشتی استفاده از مکمل های کلاژن را برای درمان نفوذپذیری روده یا سندرم روده درز می کنند.

سلامت مغز : هیچ مطالعه ای نقش مکمل های کلاژن در سلامت مغز را بررسی نکرده است. با این حال ، برخی افراد ادعا می کنند روحیه را بهبود می بخشند و علائم اضطراب را کاهش می دهند.

کاهش وزن : برخی بر این باورند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است باعث کاهش وزن و متابولیسم سریع تر شود. هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعاها صورت نگرفته است.

عوارض جانبی کلاژن

در حال حاضر ، خطرات شناخته شده زیادی در رابطه با مصرف مکمل های کلاژن وجود ندارد.

با این وجود برخی مکمل ها از مواد غذایی معمولی مانند ماهی ، صدف و تخم مرغ ساخته می شوند. افرادی که به این مواد غذایی حساسیت دارند باید از مکمل های کلاژن ساخته شده با این مواد جلوگیری کنند تا از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کنند.صرف نظر از این ، به نظر می رسد این مکمل ها برای بیشتر افراد بی خطر است.

ریحانه ریحانی

کارشناس تربیت بدنی و قهرمان دوومیدانی
0 0 votes
Article Rating

منبع
healthline.com

نوشته های مشابه

اشتراک
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا