تغذیه

قند مایع چیست ؟

شکر مایع چیست؟

شکر مایع قندی است که به صورت مایع در نوشیدنی هایی شیرین موجود است مانند نوشابه. اگرچه آب میوه نوشیدنی سالمی محسوب میشود و  شاید این نوشیدنی ها به اندازه نوشابه کالری و قند نداشته باشد اما ، مصرف زیاد آب میوه ممکن است همان مشکلات سلامتی که شما با خوردن  نوشیدنی های شیرین با قند بالا دچار می شوید را به همراه داشته باشد. در اینجا کالری و قند موجود در 12 اونس (355 میلی لیتر) برخی از نوشیدنی های پر مصرف قند بالا:

سودا: 151 کالری و 39 گرم شکر
چای شیرین شده: 144 کالری و 35 گرم شکر
آب پرتقال: 175 کالری و 33 گرم شکر
آب انگور: 228 کالری و 54 گرم شکر
لیموناد: 149 کالری و 37 گرم شکر
نوشیدنی ورزشی: 118 کالری و 22 گرم شکر

تفاوت قند مایع با قند جامد

مشکل عمده قند مایع این است ، زمانی که شما قند مایع مصرف میکنید این ماده به شما احساس سیری نمیدهد و شما فقط کالری مصرف می کنید. در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که450 کیلو کالری را توسط ژله به بدن رساندند پس از خوردن، غذای کمتری مصرف کردند نسبت به کسانی که 450 کیلو کالری قند مایع مصرف کردند.
جامد یا مایع بودن میوه بر روی میزان گرسنگی متفاوت است.در یک مطالعه شش روز افرادی سیب را به صورت کامل و به صورت آب سیب به عنوان میان وعده و یا وعده اصلی مصرف کردند که در نهایت مشخص شد مصرف میوه کامل باعث احساس سیری میشود.

نوشیدنی های قندی و افزایش وزن

مصرف زیاد شکر ممکن است باعث افزایش کالری و افزایش وزن شود.این دو اتفاق به دلیل وجود مقادیر زیادی فروکتوز میباشد که امکان دارد ضرر داشته باشد . به عنوان مثال ، شکر حاوی 50٪ گلوکز و 50٪ فروکتوز است ، در حالی که شربت ذرت با فروکتوز زیاد حاوی 45٪ گلوکز و 55٪ فروکتوز است.
تحقیقات نشان می دهد که هر دو بر اشتها و کالری به یک اندازه تأثیر می گذارند. یک محقق در یک بررسی  خاطرنشان کرد: همه مواد حاوی فروکتوز – از جمله عسل و آب میوه – از پتانسیل های یکسانی برای افزایش وزن برخوردار هستند .علاوه بر این ، مطالعات متعددی فروکتوز اضافی را به افزایش وزن مرتبط می کند. به نظر می رسد مصرف زیاد باعث افزایش ذخیره چربی در شکم و اندام دور ناف می شود ، و این باعث افزایش خطر بیماری می شود
در یک مطالعه 10 هفته ای ، افراد دارای اضافه وزن ، 25 درصد کالری مصرفی را از نوشیدنی های شیرین با قند فروکتوز استفاده کردند در نهایت چربی شکمی افزایش یافته بود ،همچنین برخی از شواهد نشان می دهد که مصرف زیاد فروکتوز چربی سوزی و میزان متابولیک در افرادی که به مدت 10 هفته رژیم غنی از فروکتوز پیروی کردند ، کاهش یافته است

قند مایع و قند خون

علاوه بر افزایش وزن ، قند مایع می تواند منجر به افزایش قند خون و مقاومت به انسولین شود.مطالعات متعددی میزان مصرف فروکتوز بالا را به کاهش حساسیت به انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می کند، به نظر می رسد نوشیدنی های قندی با تحویل مقدار زیادی فروکتوز در مدت زمان کم باعث افزایش این خطر می شوند.

در یک تجزیه و تحلیل دقیق از 11 مطالعه شامل بیش از 300000 نفر ، آنهایی که روزانه 2 تا 3 نوشیدنی شیرین کننده  با قند افزوده مصرف می کنند ، 26٪ بیشتر از افرادی که یک نوشیدنی شیرین در هر ماه نوشیده اند ، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند

علاوه بر مقاومت به انسولین و دیابت ، مصرف مکرر نوشیدنی های قندی به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  مرتبط بوده است.هنگامی که فرکتوز بیشتری مصرف می کنید از کبد شما به عنوان گلیکوژن استفاده می شود ، فروکتوز اضافی به چربی تبدیل می شود. بخشی از این چربی در کبد ذخیره می شود ، که ممکن است باعث التهاب ، مقاومت به انسولین و بیماری کبد چرب شود.
متأسفانه ، مقاومت به انسولین و سایر مشکلات سلامتی مرتبط با مصرف زیاد قندهای مایع ، اغلب در کودکی و بزرگسالی آغاز می شود.

قند مایع خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می ده

قندهای مایع نیز تأثیر منفی بر سلامت قلب دارند.برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف زیاد فروکتوز باعث افزایش سطح تری گلیسیریدها و سایر مولکولهای چربی در جریان خون می شود. مقادیر بالای این چربی ها در خون ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد .
یک مطالعه 2 هفته ای گزارش داد که چندین نشانگر سلامت قلب در مردان جوان با اضافه وزن و وزن متوسط ​​که نوشیدن مقادیر زیادی نوشیدنی های شیرین شده با شربت ذرت با فروکتوز زیاد ، بدتر شده است
یک مطالعه دیگر در بزرگسالان سالم نشان داد که حتی دوزهای کوچک تا متوسط ​​نوشیدنی های شیرین کننده قند منجر به تغییرات ناسالم در اندازه ذرات LDL و افزایش در نشانگر التهابی CRP می شوند.
میزان مصرف
هرچه نوشیدنی های شیرین با قند بیشتری مصرف کنید ، خطر بروز مشکلات سلامتی بیشتر می شود.یک مطالعه نشان داد که مصرف 6.5٪ کالری به عنوان نوشیدنی های شیرین کننده با قند به مدت 3 هفته بر روی نشانگرهای سلامتی و ترکیب بدن در مردان سالم تأثیر منفی گذاشته است
در رژیم غذایی 2200 کالری ، این می تواند حدود 143 کالری یا یک نوشابه در روز باشد.
مقدار قند مایع که می تواند بدون ایجاد مشکلات بهداشتی مصرف شود ، در افراد مختلف متفاوت است. با این وجود محدود کردن آب میوه به 2 اونس (59 میلی لیتر) در روز و پرهیز از مصرف سایر نوشیدنی ها با قندهای اضافه شده بهترین گزینه برای شماست.

0 0 votes
Article Rating

مصطفی عاشوری

نوتریشینست ورزشی ، مربی بین المللی TRX از کمپانی Trx آمریکا

نوشته های مشابه

اشتراک
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا